a

dinsdag 15 september 2009

De boontjes kosten 29 cent...

Ik kocht vanmorgen bij de AH boontjes, spercieboontjes uit Holland. Ik volgde namelijk mijn eerste opwelling: kopen, zo goedkoop krijg je ze niet meer. Maar na een tijdje, ik fietste naar huis, begon het ineens een beetje te knagen. Een boer die zeg 7 cent voor een kilo boontjes krijgt overleeft het op den duur niet. Zo creeert AH (en wij, de kopers) een derde wereldsituatie om de hoek!
De boontjes waren lekker. Maar ze hadden een flinke bijsmaak.
Volgende keer toch weer even bij de les blijven.

PS Dit soort beschamende acties lijken me trouwens voor AH zelf en ons, de consument, uiteindelijk ook niet goed. Waarom geen minimumbedrag aan de boer garanderen, zoals bij Max Havelaarproducten? En trouwens, waarom kan dit niet meer door de regering opgelegd worden? Als je als boer zulke hyena's als ALDI en AH tegenover je hebt kan er nooit een echte vrije markt ontstaan, dunkt me, wel een kapitalistische 'vrije markt', waarin het recht van de sterkste zegeviert en uiteindelijk de consument en de producent het kind van de rekening zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten